Online auto’s kopen & verkopen: hoe e-commerce de auto-industrie verstoort
Als je je vrienden of familie in 1997 had verteld dat je online een auto kocht, zou je er vreemd uitzien of zelfs uitgelachen zijn.
Maar wat is het verhaal vandaag de dag, 20 jaar later? Zouden ze nog steeds lachen? Dit is waar we nu zijn:
De groei van e-commerce is al vele jaren niet meer te stoppen. Mensen van alle leeftijden houden ervan om online te winkelen en kunnen gemakkelijk alles op het web vinden wat ze direct willen kopen. En er is nog een lange weg te gaan! Met alle huidige technologieën wordt verwacht dat deze groei zich zal voortzetten en zelfs zal toenemen tot ongekende hoogten.
Automotive e-commerce: de volgende grote stap
E-commerce groei is niet alleen zichtbaar in de typische sectoren zoals reizen, mode, elektronica, etc. maar ook in sectoren die te maken hebben met investeringsaankopen, zoals de automobielindustrie.
De automobielindustrie is in het verleden gevoelig geweest voor epische veranderingen. Zo heeft Henry Ford een pioniersrol gespeeld in de massaproductie door met de assemblagelijn te komen. Deze keer is het echter waar dat er een heel ander soort epische verandering plaatsvindt in de industrie. Er vindt een enorme verschuiving plaats in de manier waarop auto’s door autospelers worden verkocht en door consumenten worden onderzocht.
Algemeen online autowinkelgedrag
De autodetailhandel gaat steeds meer online. Volgens de Digital Commerce 360 Online Vehicle Shopper 2019 Survey beweert bijna 90% van de consumenten dat hun nieuw- of tweedehands auto aankoopervaring digitaal is. 49% van de consumenten zou een nieuw of tweedehands voertuig online kopen. De wereldwijde webverkoop van auto’s, vrachtwagens en SUV’s gaat in een hogere versnelling. Alleen al in Europa zal het aantal verkopen tegen 2025 naar verwachting 46 keer hoger liggen.
De opkomst van e-commerce voor auto’s vertaalt zich in aanzienlijke nieuwe verkoopkansen voor fabrikanten, dealers en andere digitale autoverkopers. Enkele voorbeelden:
De PSA-groep wil volgend jaar 100.000 eenheden van Peugeot, Citroën en Opel online verkopen, zonder dat de klant een voet in de showroom zet.
De Daimler Group (Mercedes-Benz) wil tegen 2025 25% van zijn personenwagens online verkopen.
Tesla kondigde in 2019 aan dat het een onbepaald aantal van zijn winkels sluit en zijn nieuwe elektrische auto van $35.000 Model 3 volledig online verkoopt. Het bedrijf beweerde dat het door online te gaan, in combinatie met andere kostenbesparingen, alle autoprijzen gemiddeld met zo’n 6% zou kunnen verlagen.
Er is een radicale verschuiving gaande naar het web. E-commerce en digitale technologieën die zijn ontwikkeld om consumentenauto’s te verkopen, drijven alle autospelers ertoe om hun online aanbod uit te breiden.
In de ogen van de consument
De juiste digitale technologieën zijn er om auto’s online te verkopen, maar is de consument klaar voor de e-commerce van auto’s?
Consumenten gaan minder vaak naar de dealer om het autokoopproces te starten en te beëindigen en doen meer online onderzoek. Zij geven de voorkeur aan een bezoek aan een fabrikant, dealer en andere automotive websites om het gewenste voertuig te onderzoeken, te vinden, te bouwen en te kopen.
De bereidheid om over te stappen op online verschilt
Mannetjes hebben meer kans dan vrouwen om zowel nieuwe als tweedehands auto’s online te kopen. We kunnen aannemen dat dit verband houdt met hun affiniteit met auto’s. Jongere segmenten zijn ook meer geneigd om online autokopers te zijn, wat waarschijnlijk een weerspiegeling is van hun internet-savviness.
Nieuwe online auto’s versus gebruikte online auto’s
Online aankopen van nieuwe auto’s zijn veel waarschijnlijker dan online aankopen van gebruikte auto’s. Bij tweedehandsauto’s is er over het algemeen meer behoefte aan een persoonlijke inspectie om de uiteindelijke beslissing te nemen. In dit geval kan er online onderzoek worden gedaan, maar het inspecteren, testen en offline kopen bij de dealer of eigenaar blijkt het beste te passen.
Het waarom van het online auto onderzoek & koopgedrag
Als bedrijf wilt u voldoen aan de verwachtingen van de consument. Vandaar het belang om hun gedrag echt te begrijpen. Hier zijn de belangrijkste factoren die de consument ertoe aanzetten om online onderzoek te doen en voertuigen te kopen:
Kopers willen weten welke informatie beschikbaar is. Door zich te wapenen met voldoende informatie kunnen ze slimme, goed geïnformeerde beslissingen nemen.
De basisklantenervaring in showrooms blijft achter. 52% voelt zich angstig of ongemakkelijk bij een bezoek aan een autoshowroom. 61% heeft het gevoel dat ze worden uitgebuit in een showroom. Onder autokopers is er een langdurig negatief gevoel ten opzichte van autoshowroomverkopers. Mensen willen niet met hen omgaan.
Consumenten willen prijstransparantie. Ze verwachten van bedrijven dat ze op voorhand weten wat de werkelijke kosten zijn voor het maken van het product. Het krijgen van de juiste prijzen is top of mind voor kopers.
Consumenten willen graag een breed overzicht van alle voertuigen op de markt en ze willen graag zien welke voertuigen in de buurt verkrijgbaar zijn.
Andere factoren die een rol spelen bij de verschuiving naar het online web zijn verbeterde efficiëntie, betere prijzen voor online aankopen en de voordelen van one-stop online winkelen over verschillende merken heen.
U heeft een bestelwagen te koop? U bent opzoek naar een betrouwbare auto opkoper voor het verkopen van uw bestelwagen?
Meld uw bestelwagen, volledig vrijblijvend, gratis en risicovrij aan en ontvang de beste prijs voor uw bestelwagen.
ik verkoop mijn auto krijg vandaag nog een bod op uw auto. Ontvang een uitzonderlijke prijs. Auto verkopen zonder keuring? Dat kan! Alle auto’s komen in aanmerking. De waarde van uw auto berekenen kan bij ons. Wij doen gratis een waardebepaling van uw auto. Vul hieronder uw gegevens in en krijg vandaag nog een bod!